Interviu cu pictorul german Siegfried Stiller de Fabianni Belemuski

“Sunt un absolut ateu. Pictorul este Dumnezeu”

Sunt ani buni de cand Siegfried Stiller, nesupus si beligerant pictor german recunoscut in Europa, a reusit sa se faca identificat inconfundabil cu impotrivirea benigna, pentru o lume cu mai putine injustitii. Fidel stilului sau si tehnicii pictorice particulare, Siegfried Stiller prezent in Espacio Niram Madrid cu expozitia Kunst ist frei, isi dezvaluie dorinta cea mai intensa in legatura cu opera sa: “speranta, vreau sa transmit speranta”. Artistul a expus si in Romania, in Hunedoara si Baia Mare, in colaborare cu Ioana Geier, Ro-Ge Art.

“Libertate, fara opresiuni politice, religioase si nici de vreun alt fel”.

Siegfried Stiller nu picteaza dupa reguli din manual, el isi picteaza viata, experientele…

Ca student, umblam cu ghiozdanul meu si lucrurile necesare, cu vopselele si pensulele si imi spuneam: “eu sunt un Mahler”. Nu Mahler muzicianul ci Mahler pictorul. Mi-a fost foarte clar inca de mic ca vroiam sa studiez, sa invat sa fiu pictor. Dar a fi pictor inseamna sa renunti la ce ai invatat la un moment dat.

¿Cum ati ajuns sa va “pictati viata”?

Dupa studiul de pictor, (scoala de arta) a fost clar pentru mine ca vreau sa spun ceva oamenilor. Si primul lucru, primii 15-20 de ani am fost influentat de política. In Berlinul acelor ani aceasta era atmosfera. Prin pictura am incercat sa dau opinia mea oamenilor. Conotatiile erau impotrivirea frontala a razboiului. Oamenii trebuiau sa traiasca altfel vis-a-vis de razboiul din Yugoslavia. Oamenii ar trebui sa ia atitudine. Mai tarziu pictura mea a suferit o transformare si m-am orientat inspre alte teme. Vroiam sa arat dupa aceea ca lucrul cel mai important este sufletul, inima.

Din perioada dumneavoastra política, care opere reflecta cel mai bine gandirea antisistem de atunci?

Femeile in negru. Ele isi arata cel mai bine sentimentele. Sunt si niste femei puse pe fuga. Eu spusesem: pictez si nu pun titlu. Prin ce pictez, mesajul se evidentiaza. Ce se vede spune totul. Asta a fost pana in 94.

In perioada anilor ‘60, in ‘68 tanara generatie s-a deschis foarte mult si s-a distantat de gandirea parintilor (nazista). Ideile mele ca student erau: nu ne mai intereseaza trecutul, nici ideile profesorilor. Parasim trecutul. In arta influentele au fost enorme. Am impartasit política lui Willy Brandt prin care omul devine liber. Libertate, fara opresiuni politice, religioase si nici de vreun alt fel. Nu mai respectam conventiile. Viata mea a fost spectaculoasa.

Pictati de la inceput folosind tehnicile care va sunt caracteristice: cafea, vin, sange?

Da, am incercat si cu iarba, cu cafea, cu ceai, cu ceapa, cu tampoane folosite, argila, sange. Trei elemente au persistat: cafeaua, vinul rosu (nu crapa panza) si sangele (e cea mai frumoasa culoare).

Sangele are mereu aceeasi culoare?

Sangele are intotdeauna o alta culoare. De la o zi la alta se schimba.

O parte din temele mele sunt sexualitatea si femeile. Femei puternice. Independente. Care au succes in afaceri. Iau femeia, o lipesc de perete si o conturez cu pensula. Imi dau si corpul si sangele pentru opera mea. Ele au un temperament dominant, de castigator.

In acea perioada de inceput, pe cine apreciati si pe cine dispretuiati?

Atunci nu aveam criteriu. Credeam ca toti sunt buni, toti cei care expuneau. Mai apoi, zece ani mai tarziu nu m-am mai uitat la nimeni, pentru a-mi definitiva stilul propriu. Pentru mine nu exista pictori slabi. Fiecare are o individualitate, pictorii nu concureaza intre ei. Imi place Picasso, dar nu am favoriti.

“Sangele are intotdeauna o alta culoare”.

In tabloruile dumneavoastra se observa multe detalii religioase. Ce credeti despre religie si miturile ei. Cine este Dumnezeu?

Sunt un absolut ateu. Pictorul este Dumnezeu. Pictura este religia mea. Principiile generale ale religiilor, cele universal valabile, cu acestea sunt de acord si ma manifest. Dumnezeu este facut de oameni, un invers. Occidentul reconstituie tematica vechilor religii ale Mesopotamiei, ale Egiptului. In pictura mea se pot observa elemente de aceasta provenienta. Iudaismul, Crestinismul si Islamul – religii monoteiste – sunt bune in masura in care predau acele principii de care vorbeam. Sunt toate acelasi lucru, numai ca se dispretuiesc intre ele. Eu consider ca fiecare religie in parte promite libertate numai unui grup restrans de oameni, “clientii” sai. De aceea exista conflicte intre religii. Noi traim in mileniul III si avem o vedere larga, intelegem ca doctrinele nu mai sunt asa necesare.

Privind operele dumneavoastra nu observ fericirea pictata, mai degraba ma incearca un sentiment sfasietor. Vad lupte, chin… Ce este suferinta? Cum se reflecta in tablourile dumneavoastra?

Ma gandesc ca inca nu realizam ca femeia si barbatul sunt egali. Fiecare poate fi privit si inteles in acelasi fel. Nu e posibil ca astazi in Africa atata lume sa moara de foame in timp ce America si Europa creeaza distante de nestrabatut cu lumea saraca. Trebuie sa traim toti in buna intelegere, nu ca in comuniscm, uniform, ci liberi, fiecare dupa dorintele, preferintele sale. Din causa faptului ca eu nu pot schimba nimic, am luat atitudine pe panza. Eu imi exprim nemultumirea in legatura cu suferinta si inegalitatea in lume. Cred ca dincolo de aceasta tristete pe care o manifesta lucrarile mele, se poate observa si speranta. Imi place sa cred ca sunt interpretat din doua puncte de vedere: tristete si dezamagire dar si speranta. Iar daca nu am reusit inca sa transmit speranta, mai am de lucru. Pentru ca de fapt asta vreau sa arat, ca exista.

Cand porniti la lucru, aveti ideea foarte bine definita sau tabloul se creeaza in timp, avansand?

Stau ore intregi in fata panzei albe, in fata unui tablou care mi se arata. Meditez asupra tematicii. apoi am schita in minte in proportie de 90 la suta. Pot sa pictez simultan cinci tablouri si stiu exact ce fac in fiecare.

Spun aceasta pentru ca unii pictori vorbesc despre o descoperire a tabloului, care li se infatiseaza treptat. Unii pornesc de la un punct, de la o linie…

Nu. Eu am viziunea. De acum doi ani, de cand am revenit in forta, am schimbat metoda de lucru. Inainte nu stiam cum va arata lucrarea. Iar acum sunt surprins ca pot face asta: privesc panza si pictez tabloul cu mintea…

La ce proiecte lucrati? Unde veti expune?

Acum imi place sa lucrez pe module. Cate doua. In momentul de fata vreau sa aduc ceva nou. Ma gandesc cum sa transform interactiunile dintre popoare si sa le traspun pe panza. Iar pentru viitor n-am pregatit nimic special, Ioana a pregatitit (n.r. Ioana Geier, manager si proprietara galeriei Ro-Ge Art cu sediul in Augsburg, Germania). Dar pentru anul urmator am in plan Paris si Pekin. Eu vreau doar sa pictez.

Siegfried Stiller, promovat de Ioana Geier, de la Ro-Ge Art, a expus in Romania in Hunedoara si Baia Mare. Pagina web unde puteti vedea lucrarile artistului este: http://www.atelier-stiller.de/

Anunțuri