– Gravura are un farmec aparte – INTERVIU CU MARINA NICOLAEV de Eva Defeses

E.D. Stimată Dnă. Marina Nicolaev, urmărind activitatea dvs., m-am aflat în faţa unei imposibilităţi de a o caracteriza, de a identifica o latură principală; sunteţi în acelaşi timp scriitor, artist plastic, arhitect, jurnalist, promotor cultural…Care este ramura de activitate pe care o îndrăgiţi cel mai mult?


M.N. Artistul Jerry W. McDaniel din Los Angeles, un bun coleg de breaslă, se autodefineşte ca un “heterogeneous artist”. Cred că şi eu fac parte din această categorie, pe care personal o percep, înainte de toate, ca un mod de viaţă. Şi pentru că mai întâi, am început să desenez şi să pictez, captivată iremediabil de cărţile pentru copii şi în special, de o carte « fermecată » avută cândva, de care poate şi alţii îşi mai aduc aminte (o carte cu desene în alb-negru şi care dacă dădeai cu o pensulă cu puţină apă, se colora) am o anumită înclinaţie pentru artele plastice. În plus, am frecventat de mică cursuri de ceramică cu prof. Dumitru Constantin, grafică şi pictură cu prof. Adrian Benea şi Nicolae G. Iorga, artişti plastici la rândul lor, şi consider că lor le datorez abc-ul în artă.

E.D. Să incepem cu arhitectura. Ce v-a atras la arhitectură şi care sunt inspiraţiile dvs.?

M.N. Aşa cum afirma Vitruviu “arhitectura este arta de a construi”. Am urmat cursuri postuniversitare de arhitectură, pasionată de patrimoniu, dintr-un respect autentic faţă de valorile mondiale ale umanităţii. A te înclina în faţa  bisericii de lemn din Ieud Deal cât şi în faţa palatului Luvru, spre exemplu, ţine de structură. Arhitectura este o parte din mine.

Am privit odată Versailles-ul de pe acoperişuri în cadrul unor seminarii practice la universitatea unde am studiat. Arhitectul Le Nôtre continuă să fie peste veacuri genial. Ludovic al XIV-lea a dispus,  Le Nôtre a propus. Să nu uităm că Versailles-ul a stat la baza construirii Washington-ului. Arta şi arhitectura sunt realizate de oameni. Poate de aici ar trebui să privim picătura de dumnezeire din noi.

Când vorbesc despre arhitectură, sunt în egală măsură  pasionată de tehnică, artă şi legislaţie. A construi haotic, a demola fără discernământ,  iată ce caracterizează din nefericire, societatea contemporană. O carte recent lansată de Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional „Cartea neagra: distrugerea patrimoniului arhitectural si urbanistic din Romania: [Bucuresti, 1990 – 2009]” (autori: Hanna Derer, Peter Derer, Dan Lungu, Dana Mihai, Andrei Pippidi) prezintă o situaţie incredibilă actuală, un adevărat inventar al agresiunilor împotriva oraşului, construcţiilor lui. Legislaţia în domeniul construcţiilor din România este bine realizată, însă aplicarea ei reală are sincope. De cele mai multe ori în România instanţele anulează aplicarea sancţiunilor pe domeniul construcţiilor atunci când se dau. Câte imobile construite fără respectarea legii aţi văzut demolate? Catedrala Sf. Iosif este sufocată de vecinătatea unui mastondont care nu are ce cauta acolo. Când va fi demolat până la nivelul catedralei atunci voi fi convinsă de respectarea corectă a legii şi a patrimoniului. Patrimoniul este în pericol.

Dacă Dumnezeu a vrut să creeze  un geniu pe pământ atunci l-a modelat pe Leonardo da Vinci  după chipul şi asemănarea lui. Idealul meu în artă şi arhitectură a fost şi rămâne Leonardo da Vinci, chintesenţa spiritului creator uman. Un maestru al arhitecturii contemporane îl consider pe Santiago Calatrava. Am toate motivele. Este universal.

Gravura de Marina Nicolaev

Gravura de Marina Nicolaev

E.D.  Sunteti înclinată în mod special către gravură, o arie mai rar îmbrăţişată de artistii plastici de azi, însă România are deja o tradiţie în acest sens prin maestrul Marcel Chirnoaga, de exemplu. De ce aţi ales gravura şi cine v-a îndrumat paşii?

M.N. Când eram studentă la Arhitectură, am văzut în vitrinele de la Galeriile « Orizont » o gravură aquaforte a Maestrului Marcel Chirnoagă « Zborul imposibil ». Am privit-o, impresionată, minute în şir. Atunci, aş putea spune, m–am îndrăgostit de gravură. Gravura are un farmec aparte: marile satisfacţii ţi le dau în primul rând tehnica laborioasă, respectarea tradiţiei acesteia şi apoi posibilitatea de a multiplica de-o anumită manieră. Când vorbesc de o tradiţie mă refer la clasici, la gravurile lui Rembrandt sau Albrecht Durer. În ceea ce priveşte multiplicarea, eu nu imprim gravuri de serie, ci fiecare stampă o realizez în alte culori, ceea ce le conferă originalitate, devenind «Exemplare de artist» .

Cu alte cuvinte, gravura am descoperit-o şi am aprofundat-o datorită întâlnirii pe parcursul vieţii cu doi mari artişti: Marcel Chirnoagă, un om şi un autodidact excepţional (să nu uităm că a fost matematician) şi Hortensia Masichievici Mişu, plecată din păcate şi ea de curând dintre noi, care, înainte de toate, mi-a fost cea mai bună prietenă. Aceştia doi mari Maeştri  m-au marcat ca artişti şi ca oameni. Lor le datorez enorm, şi mai ales succesul meu de acum de a expune la Paris şi în toată lumea.

E.D.  Activitatea dvs. arată o îngemănare între creaţia literară şi cea plastică, cele două se completează într-un mod armonios. Mă gândesc mai ales la „Elegie pentru o epavă cibernetică”, scrisă împreună cu George Ceauşu,  şi apoi, urmând acelaşi fir SF, dar în arta plastică,  aţi realizat ilustraţia cu coperte şi grafică interioară,  la mai multe cărţi SF. („Povestiri ciberrobotice” – Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1986), „Povestiri despre invenţiile mileniului III” (Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1986), „Lumi galactice” de Doru Davidovici (Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1986), „Moartea se numea Scumpi” de Monica Muresan (Ed. Pygmalion, 1996). De asemenea, aţi participat frecvent la simpozioane şi convenţii naţionale şi europene de science-fiction. Cum a început pasiunea pentru SF şi care sunt creatorii dvs. preferaţi atât în literatura cât şi în artele plastice?

Gravura de Marina Nicolaev

Gravura de Marina Nicolaev

M.N. Am fost cucerită de science-fiction din şcoala generală, când am trecut de la “Poveşti nemuritoare” la Colecţia “Povestirilor ştiinţifico-fantastice” de 1 leu. Una din primele mele lecturi a fost Sergiu Fărcăşan cu „O iubire din anul 41042”, republicat de curând în Franţa. Însă cărţile mele preferate rămân « Solaris » de Stanislaw Lem şi « Seniorii războiului » de Gérard Klein. Un loc aparte îl ocupă ecranizarea «Solaris» de Andrei Tarkovsky. Regretatul Alexandru Ungureanu a venit la o expoziţie de grafică de-a mea şi m-a invitat să particip la un cenaclu de science-fiction. Mă cunoştea de la «Săgetătorul» lui Tudor Opriş unde scriam şi ilustram antologiile. Am fost membra cenaclului «Solaris» din timpul studenţiei şi o vreme chiar şefa cenaclului. În acea perioadă, în «Solaris»-ul bucureştean, citea Mihai Grămescu, Dănuţ Ungureanu, Cătălin Ionescu, acolo a debutat Cristian Tudor Popescu. Povestirea «Elegie pentru o epavă cibernetică», scrisă împreună cu George Ceauşu, la iniţiativa lui Dan Merişca, fondatorul cenaclului «Quasar» din Iaşi, a fost publicată în antologia «O planetă numită anticipaţie» ed. «Junimea», Iaşi, 1985. Am scris poezie şi am participat cu lucrări de grafică la expoziţiile din cadrul convenţiilor de science-fiction interne şi internaţionale.

Gravura de Marina Nicolaev

Gravura de Marina Nicolaev

E.D.  „Îngeri particulari” este titlul volumului de versuri publicat în 2002 la Ed. Inedit, Bucureşti. Cum poezia este cea mai intimă proiecţie a sufletului unui artist, aş dori să vă întreb un singur lucru: pasiunea penru SF se răsfrânge şi în poezie?

M.N. Liantul comun dintre science-fiction şi poezie este imaginaţia, fantasticul lucrurilor simple de zi cu zi. Amândouă sunt componentele unui izomorfism perfect numit  gravură.

E.D. Lucraţi neobosit pentru promovarea mai multor artişti, scriitori de origine românească. În acest sens, aţi înfiinţat şi  Omnigraphies, e-zine de artă şi cultură, pe lângă colaborările dvs. cu numeroase ziare si reviste culturale. Ce este Omnigraphies şi ce îşi propune?

Gravura de Marina Nicolaev

Gravura de Marina Nicolaev

M.N. Omnigraphies este un e-zine internaţional de artă şi cultură. Domeniul este înregistrat în România, realizat pe un program american şi găzduit pe un server canadian. Sunt publicate texte în română, franceză, engleză, italiană, portugheză, spaniolă, ivrit ş.a.m.d. Există un număr de membri selectaţi pe criterii artistic-literare care contribuie şi ei la susţinerea acestui proiect cultural. Cultura este ceea ce ne diferenţiază de alte fiinţe de pe această planetă. Arta este fără frontiere.

Acest e-zine (electronic magazine) l-am creat din dorinţa de a exista un spaţiu virtual de promovare a artiştilor şi scriitorilor originari din România şi nu numai.

Este alcătuit din trei mari categorii: News, Creation şi Art Gallery. Pe News apar ştirile legate de evenimente culturale ale românilor din toată lumea, Creation este destinat textelor literare ale membrilor, iar în Art Gallery sunt prezenţi artişti din toată lumea.

Pe Omnigraphies publică scriitori ca: Marlena Braester, Bianca Marcovici (Israel), Ioana Geacăr, Luminiţa Petcu, Dina Paligora, Luiza Barcan, Anghel Pop, Călin Sămărghiţan, Paul Blaj, Romulus Cristea Lucian Merişca, Florin Dochia, Adrian Munteanu (România), Maria Gold (SUA), Dana Mutiu, Angela Nache Mamier, Pierre Mamier, Adrian Irvin Rozei, Dan Culcer (Franţa) Luminiţa Suse (Canada) etc.

Artiştii plastici prezenţi pe Omnigraphies sunt numeroşi: Hortensia Masichievici Mişu, Doina Boceanu, Monica Andriesei, Aurora Speranţa Cernitu, Elena Dinu, Medi Wechsler Dinu, Mihai Criste, Dmitry Brodetsky, Dărăştean, Bogdan Ungureanu, Florin Pantilimon, Radu Belcin, Burschi Gruder, Ştefan Pelmuş, Teodor Hrib, Marcel Chirnoagă (România), Carmen Smutneac, Nick Sava, Ion Vincent Danu (Canada), Tudor Banus, Raluca Vulcan, Lise Marin, Antoinette Danescu Dugas, Delaleuf, Marie-Anne Fremin, Ulesky, Luc-Regis Gilbert, Pierre Parat, Kazem, Cindrel Lupe, Petru Velicu (Franţa), Constantin Mara (Suedia), Hilde Klepper Paar, Mircea Nicolau, Victor Hagea, Ioan Seu (Germania), Iurie Matei (Rep. Moldova). Miriam Gamburd, Marga Grauenfels (Israel), Romeo Niram (Spania) ş.a.

Gravura de Marina Nicolaev

Gravura de Marina Nicolaev

Din 2009, există un mic premiu în cărţi şi promovare pe site oferit de către Omnigraphies în cadrul Concursului Internaţional de creaţie «Părul Berenicei», Târgovişte. Anul trecut acest premiu  a fost câştigat de Paula Demian din Baia-Mare, Maramureş, România.

Şi, ca Leonardo da Vinci, sper ca acest site să vă confirme permanenţele culturii universale, fără frontiere, printr-o expresie elocventă :  «Io continuerò»   («Voi dăinui»).

E.D. Va mulţumim mult.


Marina Nicolaev, jurnalist şi arhitect, artist plastic, membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România şi La Maison des Artistes, Franţa. Participă la expoziţii naţionale şi internaţionale. Expune gravură, având mentori pe Hortensia Masichievici Mişu şi Marcel Chirnoagă. Premii la convenţiile de science-fiction. Studii postuniversitare la Paris. Fondatoarea e-zinului international  art & culture Omnigraphies (www.omnigrapies.com). Colaborează în presa din țară şi din străinătate cu poezie, cronici plastice, interviuri, eseuri.

2009  – doctorand, Université Paris VII, Paris, Franta

2006 – Master in  „Ville, Patrimoine et Architecture” Université Paris VII, Franta

1989 – Institutul de Arhitectura „Ion Mincu”  Bucuresti, Romania

1979 – Scoala Populara de Arta, sectia Pictura, Bucuresti, Romania

EXPOZITII COLECTIVE IN STRAINATATE

2009 – Salonul  german «Ligne et couleur»  Stuttgart, Germania;

2009 – Salonul polonez «Ligne et couleur» Varsovia, Polonia;

2009 – Al 74-lea Salon «Ligne et couleur» Paris, Franta;

2008 – Salonul italian «Ligne et couleur» la S. Maria Ausiliatrice Venetia, Italia;

2008 – Al 73-lea Salon «Ligne et couleur» Paris Franta;

2007 – Al 72-lea Salon «Ligne et couleur» Paris Franta;

2006 – Galeria «Alexis&Barbara Nabokov» Paris Franta;

2006 – Galeria  «Delta», Paris, Franta;

1998- Zilele Romaniei, Val-David, Canada

1997- Kanagawa, Japonia, A 19-a Bienala Internationala Independanta de Gravura;

1995 – Kanagawa, Japonia, A 18-a Bienala Internationala Independanta de Gravura;

1994 Timişoara, Galeria „First Gallery” Conventia europeana de science-fiction;

1993 – Jersey, Marea Britanie, Conventia europeana de science-fiction;

1992 – Freudenstadt, Germania, Conventia europeana de science-fiction;

1990 – Fayence Franta, Conventia europeana de science-fiction.

EXPOZITII COLECTIVE IN ROMANIA

2008 – Bucuresti – Salonul International de arta «Artis» al artistilor si arhitectilor romani si francezi (curator si expozant);

2005 – Bienala Internationala de Gravura «losif Iser» Ploiesti-Bucuresti;

2004 -Tulcea, Salonul National de Acuarela si Gravura «Constantin Găvenea»;

2002 – Bucuresti Galeria UAP «Podul»;

2001 – Bucuresti, «GalaTeCa» Galeria Bibliotecii Centrale Universitare (curator si expozant)

2002 – Bucuresti, Comisia Nationala a Romaniei UNESCO ;

2001 – Bucuresti, Salonul National de Arta;

2001 – Bucuresti, Salonul Municipal Galeria «Dalles»;

2001 – Bucuresti, Galeria UAP «Podul»;

1999 – Bucuresti, Galeria UAP «Podul»;

2000 – Bucuresti, Galeria Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului (curator si expozant)

1999 – Bucuresti, Salonul Municipal Galeria «Apollo»

1999 – Ploieşti – Palatul Culturii & Bucuresti Casa Centrala a Armatei – Bienala Internationala de Gravura «losif Iser»

1998 – Tulcea, Salonul National de Gravura;

1999 – Reşiţa, Salonul National de Gravura;

1998 – Bucuresti «Summer Art Festival» – World Trade Center;

1997 – Bucuresti, «Partizanii ’96» Galeria Simeza;

1997 – Bucuresti, Galeria UAP «Podul»;

1997 – Bucuresti,  Salonul National de Grafica, Galeria Teatrului National

1997 – Ploieşti – Palatul Culturii & Bucuresti Casa Centrala a Armatei – Bienala Internationala de Gravura «losif Iser»

1996 – Bucuresti Galeria Rokura Business Center Dorobanţi;

1996 – lasi, Bacău, Cluj, Salonul «Grafit 1996»;

1996 – Bucuresti, Salonul Municipal UAP

1996 – Bucuresti, Société Roumaine de la Francophonie;

1995 – Bucuresti & Tulcea, Salonul National de Arte Grafice;

1995 – Ploieşti, Palatul Culturii & Bucuresti, Muzeul Colectiilor de Arta- Bienala Internationala de Gravura «losif Iser»

1991 – Zilele Science Fiction «Helion» – Timişoara (Premiul I);

1990 – Conventia Nationala de Science Fiction –Bucuresti (Premiul I)

1989 – Conventia Nationala de Science Fiction – Timişoara (Premiul I);

1988 – Zilele Science Fction «Henry Coandă» – Craiova (Premiul II);

1986 – Conventia Nationala de Science Fiction – lasi;

1985 – Conventia Nationala de Science Fiction – Lugoj;

1983 – Conventia Nationala de Science Fiction – Sibiu;

1981 – Conventia Nationala de Science Fiction – Iasi (Premiul III grafica si Premiul I proza in colaborare cu George Ceausu);

1980 – Conventia Nationala de Science Fiction -Timişoara;

1979 – Conventia Nationala de Science Fiction – Oradea (Premiul III).

EXPOZITII PERSONALE

2006 – Université Paris VII,  Franta;

2002- Bucuresti, Comisia Nationala a Romaniei UNESCO;

1999 – Bucuresti, Galeria UAP «Căminul Artei»;

1996 – Bucuresti, Galeria Municipala;

1996 – Bucuresti, Casa Americii Latine;

1991 – Bucuresti, Institutul Francez;

1991 – Bucuresti, Galeria Muzeului Literaturii Romane;

1978 – Bucarest, Galeria Ministerului Invatamantului;

1976, 1977, 1978 – Bucarest, Galeria Bibliotecii «Mihail Sadoveanu» (Biserica Armeneasca);

1976 – Bucarest, Holul Liceului Industrial nr. 21.

AUTRES

1991-1996 fondator, redactor arte vizuale, arhitect, tehnoredactor la revistele lunare de arhitectura si arte vizuale «ARHITEXT» si «ARHITEXT DES1GN» Bucuresti

Desene, gravuri :

– debut desen – revista Scolii Generale nr. 88 Bucuresti «Discipol» 1972

– grafica in revistele «Orizonturi» ( Liceul industrial 21 redactor sef) 1975-1979, antologia «Săgetătorul» 1977, 1978, 1979, 1980 revistele «Ştiinţa si tehnica» 1980-1990 (Romania), Almanahul «Anticipaţia» 1980-1990, « Femeia », « Invatamantul liceal si tehnic profesional », « Scanteia tineretului » etc.

– Articole, proza, poezie:

– antologia «Săgetătorul» 1977, 1978, 1979, 1980, antologia de proza sf «O planeta numita anticipatie» 2008 – antologia de poezie «Ars Memoria», Bucuresti; 2008 –  antologia de poezie «Romania din suflet», Constanta. (Romania)

– revistele informative «InfoArt» ale UAP, ziarele «Delta», «Jurnalul National» (Romania)

– revistele literare: «Imperia Magazine» (Italia), «Atheneum» (Canada) «Citadela» (Romania), «Litere» (Romania), «Revista Noua» (Romania)  etc.

– colaborari la site-uri literare pe internet: http://www.poezie.ro, http://www.romanialibera.com, http://www.omnigraphies.com,

Din 2008 – fondator, editor si webmaster http://www.omnigraphies.com e-zine international art&culture

2002 – volumul de versuri « Ingeri particulari » editura Inedit, Bucuresti

2009 – in pregatire volumul de versuri in limba franceza „La nuit de l’hippogriffe”, Franta

Anunțuri

Un gând despre „– Gravura are un farmec aparte – INTERVIU CU MARINA NICOLAEV de Eva Defeses

  1. Pingback: Gravura are un farmec aparte – INTERVIU CU MARINA NICOLAEV de Eva Defeses | Niram Art Israel

Comentariile nu sunt permise.