FOTOGRAFII CU SUFLET- NATALIE SCHOR – de MIHAI BATOG-BUJENIŢĂ

De ceva vreme, mai precis cam de când majoritatea puştilor mânuieşte cu dezinvoltură device-uri cu performanţe la care acum zece ani nici nu ne puteam gândi, fotografia, generic vorbind, pare un mic moft la îndemâna oricui. Mai ales că, de regulă, mândri nevoie mare, cumpărăm aparate care poartă denumiri legendare şi cu care, un timp, fotografiem tot ce ne iese în cale. Iar mai apoi ne fotografiem cu preponderenţă pe noi înşine, de cele mai multe ori cu limba scoasă, doar-doar vom semăna cu EINSTEIN şi celebra sa poză. Cum acest ultim exerciţiu este axiomatic sortit eşecului, frumosul aparat foto devine, destul de repede, mai mult material didactic, un accesoriu al unei închipuite personalităţi epatante sau prilej de negre invidii pentru cei mai subţiri la capitolul IQ.

Natalie Schor: "Amintiri din Copilarie"

Natalie Schor: "Amintiri din Copilarie"

Natalie Schor: "Cosanzeana"

Natalie Schor: "Cosanzeana"

Rareori în spatele obiectivului se află harul observaţiei şi emoţiile unui intelect superior iar atunci fotografia devine eveniment. Un eveniment cultural, artistic sau informativ, o secundă extrasă din curgerea inexorabilă a timpului şi destinată, pentru o vreme, unui fel de nemurire. Spre exemplu, nu pot uita fotografia unei femei cu ochi verzi, dintr-o zonă geografică unde femeile au, în general, ochi negri. Ei bine, acei ochi spuneau o întreagă poveste de viaţă, o poveste de un tragism cutremurător, povestea unei vieţi trăite într-un spaţiu dominat de spaime, intoleranţă şi, mai ales, prostie agresivă. Şi nici pe cea a unui copil rănit care dădea, mult mai bine decât zecile de reportaje pe această temă, dimensiunea dramei unui cataclism teluric.         Însă, aşa cum ştim, faptele se înlănţuie prin subtile şi nevăzute fire, fiind ele numite: „necunoscutele căi”. Numai astfel îmi pot explica cum într-o seară de ianuarie, un bun prieten, un om înţelept pe care îl admir fără strop de invidie, mi-a trimis prin e-mail câteva fişiere cu fotografii. Afară ningea dezlănţuit iar în ferestre viscolul scrâşnea o melopee. Un decor ideal pentru a te bucura de căldura din casă şi de a răsfoi câteva albume cu poze colorate, pline de soare. Numai că, atunci când am închis ultima imagine era trecut de miezul nopţii. Farmecul indescriptibil al celor privite acţionase ca o vrajă care mă scosese din timpul măsurat pe cadranul ceasului şi mă proiectase într-unul magic, al emoţiilor şi al frumosului, un timp special de care, din păcate, avem parte foarte rar. Trăiam certitudinea că mi se deschisese un univers. Unul miraculos, deosebit cumva de cel plin de misterioasele vibraţii ale string-urilor, acela pe care se tot străduieşte, cam fără rezultate,  domnul Stephen Hawking să mi-l desluşească. Un univers la fel de plin de fascinaţie însă aflat mereu în preajma mea şi cam la fel de misterios precum cel înainte amintit. Că, fie vorba între noi, degeaba privim dacă nu reuşim să vedem. Ori, tocmai asta văzusem în fotografiile acelea. Universul de lângă mine. Cel pe care harul artistului fotograf mi-l dezvăluise. Într-un mod ce poate părea foarte simplu. Aparent!

Natalie Schor: "Claviatura"

Natalie Schor: "Claviatura"

La urma-urmei ce văzusem!? Privirea atât de curată a unui copil, încât am simţit că dacă aş putea să mă scald în ea aş deveni înger. Sau chipul unei fetiţe care, dincolo de o tulburătoare inocenţă, este înfrumuseţat şi de febra primelor mari interogaţii ale vieţii. Un drum care vine de niciunde şi se duce către nicăieri, ca o superbă metaforă a unei vieţi risipite în zadarnice căutări. O mână care răsfoieşte cu o oarecare nervozitate printre cărţi.  Aşa o fi? Sau este parabole dificilelor alegeri pe care trebuie mai mereu să le facem? Un tânăr soldat care vorbeşte pasionat unui rabin cel puţin sceptic. Fotografia a fost intitulată: dialogul surzilor şi nu îmi aduc aminte să mai fi văzut ceva atât de plin de ironie şi tristeţe. Aceasta nu mai este o metaforă ci un strigăt aproape disperat către nevoia de înţelepciune şi dialog. O piatră aşezată straniu pe o şină de cale ferată. Un contrast izbitor al formelor şi texturilor ca ne duce cu gândul la marile încercări pe care de multe ori trebuie să le depăşim. Uneori chiar reuşim. Dar preţul? Un colţ dintr-un oraş vechi cu un crâmpei de stradă pe care merge un om. Unul cât se poate de banal, la fel cu peisajul. Asta dacă fotografia nu ar fi puţin blurată printr-o superbă tehnică de lumină ce dă astfel senzaţia aproape fizică a unei lacrimi indiscrete ce invadează colţul unei tainice iubiri.

Natalie Schor: "Viata ca Metafora"

Natalie Schor: "Viata ca Metafora"

Şi câte şi câte am mai văzut! Nici nu voi destăinui mai mult având astfel iluzia că sunt unicul posesor al unor inimaginabile frumuseţi. O iluzie desigur, dar oare cât din viaţa noastră nu este iluzie!?

Fotografie de Natalie Schor (Din Expozitia Internationala "Eternal Eve" - Muzeul Jaffa, Tel-Aviv)

Fotografie de Natalie Schor (Din Expozitia Internationala "Eternal Eve" - Muzeul Jaffa, Tel-Aviv)

Mai spunea înţeleptul meu prieten că de miracole au parte doar cei care cred în ele. În deplin acord cu el, sunt convins că este nevoie de un miracol pentru ca eu şi autoarea acestor minunăţii să ne întâlnim vreodată.

Natalie Schor: "Somnoroase Pasarele"

Natalie Schor: "Somnoroase Pasarele"

Mă despart de NATALIE SCHOR, căci despre ea este vorba, nu numai spaţii geografice sau dimensiuni temporale ci şi tot felul de bariere inventate de oameni. Şi, cam tot aceleaşi şanse sunt şi ca aceste rânduri să fie vreodată citite de ea. Numai că, în lumea plină de necunoscute în care îmi place să trăiesc, sunt convins că mesajul trimis de ea se va întâlni, în aşa numitul subliminal, cu bucuria exprimată de cuvintele mele şi că, într-un fel pe care nici nu pot dar nici nu vreau să mi-l explic, vom şti ce s-a întâmplat.  Fără îndoială, ea va afla, că eu sunt fericit pentru că ea există şi are generozitatea de a-mi fi dăruit o seară în care am putut ignora sau poate chiar învinge viscolul.

Mai multe despre Natalie Schor:

INTERVIEW WITH THE ISRAELI PHOTOGRAPHER NATALIE SCHOR by Eva Defeses

Galerie de Fotografii

