Interviu cu Álvaro Lobato de Faria, Directorul Mişcării de Artă Contemporană din Lisabona

Mişcarea de Artă Contemporană din Portugalia a decernat Trofeul MAC 2007 – Presă pentru excelenţă în Artă şi jurnalism cultural pictorului român Romeo Niram, fondatorul revistei de arte plastice Niram Art.


Acest eveniment oferă recunoaştere artei şi culturii româneşti în Portugalia. Anul acesta au fost organizate o serie de manifestări culturale dedicate lui Constantin Brâncuşi de către Romeo Niram în colaborare cu MAC. Sunt deja prevăzute astfel de evenimente, dedicate culturii româneşti în mai multe oraşe din Portugalia, anunţându-se un adevărat tur de forţă. Ofensiva culturală românească în Portugalia iniţiată de Romeo Niram se bucură de sprijinul celor mai importante instituţii culturale portugheze, şi a trezit interesul televiziunilor portugheze şi a mass-mediei locale.


De asemenea, la expoziţia colectivă care marchează 13 ani de existenţă a Mişcării de Artă Contemporană din Portugalia participă şi românul Romeo Niram, fiind pentru prima dată când MAC promovează un artist român. Romeo Niram este singurul pictor străin invitat la expoziţia colectivă, alcătuită din artişti portughezi consacraţi, şi cel mai tânăr participant.

Ziarist: În primul rând aş dori să vă spun că îmi pare foarte bine să vă cunosc, deoarece am înţeles că sunteţi um mare admirator al sculptorului Constantin Brâncuşi. Cum s-a ajuns la formarea acestui triunghi Brâncuşi – Niram – Faria în Portugalia şi la organizarea până acum a mai multor evenimente de omagiere a lui Brâncuşi în Portugalia?

Álvaro Lobato de Faria: Mai întâi doresc sa vă spun că nutresc o mare admiraţie pentru România şi pentru românii pe care am ajuns să-i cunosc în Lisabona. Cred ca sunteţi un popor care respectă arta şi cultura în general într-o formă în care noi portughezii nu ştim să o facem. Eu am cunoscut pictura lui Romeo Niram şi m-a impresionat forţa şi sinceritatea pe care o degajă şi din ce în ce mai mult admir poporul român, artiştii români şi importanţa pe care ştiţi să o daţi artei.
Îl cunosc pe Romeo Niram de 2 ani şi amândoi împărţim aceeaşi pasiune pentru sculptura lui Brâncuşi. Brâncuşi era o referinţă importantă pentru mine, cele mai multe din discuţiile mele cu diverşi artişti plastici se sfârşeau invariabil prin menţionarea numelui lui Brâncuşi. Astfel, mi-am dat seama că nu era aproape deloc cunoscut iubitorilor de artă portughezi. Mişcarea de Artă Contemporană din Portugalia a organizat de-a lungul anilor multe evenimente de omagiere a celor mai importanţi artişti portughezi dar şi străini. Cum anul acesta se împlinesc 50 de ani de la moartea lui Brâncuşi, pictorul Romeo Niram s-a gândit la organizarea unei astfel de manifestări şi am fost încântat să particip la acest eveniment prin organizarea şi susţinerea unei conferinţe despre viata si opera lui Brâncuşi. Am susţinut multe conferinţe până acum, însă a vorbi despre Brâncuşi a fost o mare onoare.
Evenimentul a fost găzduit de Biblioteca Orlando Ribeiro din Lisabona şi după conferinţă a avut loc proiectţia filmului Brâncuşi de Cornel Mihalache, care este un film documentar extraordinar; îl felicit din inimă pe regizor, voi românii sunteţi extraordinari şi în cinematografie.

Ziarist: Cum este văzut Brâncuşi în Portugalia, de către criticii de artă şi galerişti?A fost uşor să găsiţi materiale pentru alcătuirea conferinţei?

Álvaro Lobato de Faria: Vă spun cu toată sinceritatea că nu am găsit aproape nici un fel de material, sau foarte puţin, în limba portugheză. Am întrebat sculptorii pe care îi cunosc însă nu îl cunoşteau, sau spuneau că ştiu câte ceva despre el pentru că li se făcea ruşine de neştiinţa lor. Am fost să mă documentez la Biblioteca Fundaţiei Gulbenkian, cea mai importantă pe tema artelor plastice din Portugalia, am vorbit cu directorul general, însă nu am reuşit să găsesc nimic despre Brâncuşi în limba portugheză. Am încercat la cele mai importante instituţii culturale din Portugalia însă fără nici un rezultat. Astfel, am recurs la internet şi am avut parte de ajutorul pictoriţei Maria Joao Franco, care s-a implicat în această cercetare. Cred că seara dedicată lui Brâncuşi a fost un succes, şi deşi am pronunţat numele lui Brâncuşi greşit, ca în portugheză, nimeni nu m-a corectat, am aflat dupa conferinţă pronunţia corectă.
Ii mulţumesc lui Romeo Niram pentru această iniţiativă culturală şi La conferinţă am întălnit mai mulţi români care mi-au arătat multe reviste si ziare culturale româneşti, şi am simţit multă invidie, deorece în Portugalia situaţia este foarte diferită. Nu există critici de artă, reviste, nimeni nu face nimic pentru cultură. Nu vorbesc doar despre artele plastice ci despre orice formă de cultură, este o situaţie generală, fie ca e vorba de filme, de teatru, de literatură.
Şi această lipsă de interes se vede în licee, în facultăţi. Sunt invitat de multe ori să ţin conferinţe în diverse instituţii de învăţământ de pe tot cuprinsul Portugaliei şi aproape că nu există audienţă. Puţinele persoane prezente sunt însă mai ocupate cu mâzgălitul papuşelelor pe hârtie.

Ziarist: Dle. Profesor, conferinţa despre Brâncuşi şi expoziţia lui Romeo Niram la MAC poate fi începutul unui nou dialog cultural, mai strâns , între România şi Portugalia. V-aţi gândit la asta când aţi acceptat invitaţia de a ţine conferinţa?

Álvaro Lobato de Faria: Cred că există un dialog deschis, sănătos între cele două ţări. Eu am o mare admiraţie pentru România, sunteţi un popor extrem de inteligent iar românii pe care îi cunosc eu sunt foarte persistenţi şi reuşesc mereu în ceea ce îşi propun. Portughezilor le lipsesc motivaţia, energia, iar voi, care aţi trecut prin momente politice şi sociale atât de grele, nu v-ati coborât braţele, ci dimpotrivă, v-aţi ridicat, v-aţi mobilizat şi acest lucru este esenţial. Sunt înconjurat de oameni doborâţi, cu moralul scăzut, trişti, aşa că trebuie să-mi reîmprospătez forţele cu ajutorul românilor pe care îi cunosc.
Din punct de vedere cultural, Portugalia este o ţară fără vocaţie pentru artă. Nimeni nu ştie nimic despre Brâncuşi aici. Am vorbit cu atâţia artişti, sculptori şi nici nu au auzit de el. De aceea, doresc să fac cunoscut numele lui Brâncuşi aici, am trimis conferinţa la ziare, televiziuni, reviste, am publicat-o pe internet. Voi vorbi despre Brâncuşi în toate ţările lusofone şi deja am fost invitat de şapte Primării ale principalelor oraşe din Portugalia pentru a ţine conferinţa. Aşa că sunt convins că şi în Portugalia, lumea va afla despre Brâncuşi şi despre arta românească.

Ziarist: Revista Niram Art a primit de curând premiul MAC – Presă pentru excelenţă în jurnalism cultural şi artă. Ce sunt aceste premii MAC şi de ce aţi ales să oferiţi acest premiu lui Romeo Niram pentru fondarea revistei?

Álvaro Lobato de Faria : Noi oferim în fiecare an premiile MAC de Excelenţă în Artă, pe mai multe categorii, pentru artiştii care s-au evidenţiat cel mai mult în cursul anului trecut, MAC Pictură, MAC Sculptură, MAC Revelaţie, MAC Carieră şi pentru ziarele, revistele, emisiunile care promovează şi sprijină artele frumoase în Portugalia şi care din păcate sunt atât de puţine. Aceste premii oferite mass-mediei au obiectivul de a reînsufleţi jurnalismul cultural în Portugalia. Se pare că a fost o idee bună deoarece ziariştii au început un fel de competiţie între ei pentru a câştiga premiul. Nu există nici un alt premiu care să răsplătească jurnalismul cultural în Portugalia, jurnaliştii care lucrează în domeniul cultural sunt foarte puţini, deoarece nu există interes în ştirile culturale. Există tot felul de premii pentru programele, revistele de actualităţi, despre ce se întîmplă acolo sau acolo, despre băieţelul care s-a pierdut, însă nu se face absolut nimic pentru promovarea culturii.
Anul acesta la categoria Televiziune, câştigătoarea a fost emisiunea Cartaz das Artes a televiziunii TVI, iar la presa scrisa revista Niram Art. Consider că este un premiu mai mult decăt meritat, fiind vorba despre o premieră în lumea presei culturale, o revistă de artă în 4 limbi. Ne bucurăm şi ne mândrim că portugheza este una dintre ele. Este o inovaţie cel puţin în Portugalia, dar din câte ştiu nu mai există o astfel de publicaţie la nivel mondial.
Revista a devenit deja o referinţă în lumea publicaţiilor de artă, este cunoscută în multe ţări, s-a vorbit despre ea şi la televiziunea portugheză şi doresc să îl felicit pe Romeo Niram pentru această iniţiativă şi pe Dna. Redactor Eva Defeses, pe care am avut plăcerea să o cunosc la Lisabona şi pe care o consider o ziaristă extrem de bună. Este minunat să vezi o echipă de tineri atât de entuziasmaţi şi de capabili să pună pe picioare un astfel de proiect.

Ziarist: Romeo Niram este prezent la expoziţia colectivă care marchează 13 ani de existenţă a Mişcarii de Artă Contemporană. Ce ne puteţi spune despre acest lucru?

Álvaro Lobato de Faria: Îl cunosc pe Romeo Niram de mai mult timp şi era mereu ocupat cu tot felul de expoziţii şi evenimente în mai multe ţări, aşa că ultima oară când l-am văzut, la conferinţa Brâncuşi, am profitat de prilej pentru a-l invita să participe la expoziţia colectivă a MAC ce va putea fi văzută din iulie până în septembrie la cele două sedii ale Mişcării de Artă Contemporană din Lisabona. Am văzut primele sale lucrări inspirate din sculptura lui Brâncuşi şi mi-au plăcut foarte mult, cred că pictura lui Niram elogiază România şi în acelaşi timp vorbeşte despre cultura şi arta de înaltă ţinută existente în România. Este o mare onoare pentru mine şi pentru ceilalţi artişti prezenţi (peste 30) că a acceptat invitaţia noastră.

Este cel mai tânăr artist care expune în această colectivă ce este formată din pictori consacraţi, mulţi dintre ei adevăraţi monştri-sacri ai picturii contemporane din Portugalia, şi singurul străin. Este prima oară când Mişcarea de Artă Contemporană din Portugalia expune un pictor român şi de aceea am ţinut, în deschiderea festivităţilor, un discurs de omagiere a României, cu o prezentare a României, a artei româneşti.

Ziarist: Veţi accepta propunerea Institutului Cultural Român din Lisabona de a ţine o conferinţă despre Brâncuşi în deschiderea expoziţiei individuale de pictură a lui Romeo Niram, având în vedere că picturile ce vor fi expuse în premieră la ICR sunt inspirate de sculptura brâncuşiană, Niram reuşind o transpunere interesantă pe pânză a sculpturilor şi o legătură între pictură şi sculptură. Printre invitaţi se va afla, din câte am înţeles, şi Directorul Institutului Cultural Român din Madrid, Dl. Horia Barna. Va fi din nou o seară plină, dedicată artei româneşti.

Álvaro Lobato de Faria: Nu cunosc amănunte despre această propunere dar este posibil, eu doresc să colaborez la nivel cultural cu România mai ales când este vorba despre Brâncuşi, pe care îl admir atât de mult. Nu am văzut toate picturile lui Niram din acest ciclu, va fi o surpriză şi pentru mine. Am scris deja un articol despre pictura sa, îl consider un pictor matur, cu o personalitate puternic expresivă. Picturile sale îi confirmă talentul, accentuat de tehnica extrem de perfecţionată şi de stilul propriu, care lasă să se descopere o viziune originală despre oameni, lucruri, zămislind cu sensibilitate şi imaginaţie forme capabile să vorbească singure şi să-şi trăiască propria viaţa. Aşa că sunt foarte entuziasmat de aceasta propunere din partea ICR-ului de la Lisabona, însă nu vă pot da mai multe amănunte.

Ziarist: Dle. Álvaro Lobato de Faria, vă mulţumesc foarte mult pentru timpul Dvs.

Interviu realizat cu ocazia decernării Premiilor MAC, la sediul Instituţiei, Lisabona, 3 Iulie 2007

